پرینت

احد عظیم زاده - برترین صادرکننده فرش ایران - مالک و مجری پروژه بزرگ ملی قو

نوشته شده توسط karafarinha on . Posted in معرفی کارآفرینان و شرکتهای منتخب

Share this post

احد عظیم زاده در 10 آذر 1336 در اسفنجان در شهرستان اسکو متولد شد در هفت سالگی پدرش را از دست داد و به همین دلیل امکانات مالی اجازه نداد به مدرسه برود. از کلاس اول مجبور شد پشت دار قالی بنشیند و قالیبافی کند و شبها درس بخواند، آرزو داشت خلبان یا پولدار شود و برای رسیدن به آرزوهایش بسیار زحمت کشید، کارش را با به دوش کشیدن پشتی و قالی های کوچک و بردن آن به اسکو برای فروش آغاز کرد، پنج سال به سختی کار کرد که بسیار دشوار بود، اما پشتکار و اعتقاد به هدف با توکل به خدا، تحمل سختیها را آسان می کرد. در 18 سالگی توانست  با پس اندازی که داشت و وامی که گرفته بود سرمایه اش را افزایش دهد و توانست یک کارگاه قالیبافی راه بیندازد.

سپس به هامبورگ رفت، به سالن ها و انبارهای فرش سری زد و با سلیقه آنها آشنا شد. در آنجا متوجه شد که ثروتمندان برای خرید فرش به سوئیس می روند، ویزای 15 روزه گرفت و به سوئیس  رفت در آنجا یک تاجر ایده فرش گرد را به او داد و به ایران بازگشت یک ساختمان اجاره کرد و شروع به بافت فرش گرد کرد، چند نمونه که بافت سر و کله تاجران آلمانی پیدا شد در اولین معامله آنها 5/6 میلیون تومان پول نقد پرداختند و 6 میلیون تومان هم چک داده، به این ترتیب کسب و کارش رونق گرفت با توجه به فعالیت های ایشان در زمینه فرش،  تندیس طلایی از لندن در سال 2002، تندیس پلاتین از نیویورک در سال 2003، تندیس الماس از فرانکفورت در سال 2004، تندیس صادر کننده نمونه در سال 88 و تندیس برند برتر از سازمان توسعه و تجارت در سال 88 را دریافت نموده اند.
در سفرهای زیادی که به کشورهای مختلف جهان داشتند از هتل های زیادی بازدید کردند، در بازدید از هتل های معروف جهان تصمیم گرفت وارد کار ساخت و ساز شود و بزرگترین پروژه تفریحی، توریستی، تجاری، مسکونی و هتل 5 ستاره دولوکس بین المللی را از سال 88 در شمال کشور واقع در استان زیبای مازندران شهر سلمانشهر (متل قوی سابق) آغاز نماید و تاکنون 180 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری کرده است، بیشتر مصالح این پروژه خارجی و از بهترین نوع است.

معرفی پروژه


 

هدف از راه اندازی پروژه عظیم قو الماس خاورمیانه ، ساخت مجموعه ای برای یادگاری و ماندگاری در ایران اسلامی عزیز می باشد.


آقای احد عظیم زاده کارفرمای پروژه : دوست داشتم در کشور عزیزمان هتل 35 طبقه ی بین المللی را احداث و راه اندازی نمایم. در حال حاضر 650 نفر در این پروژه مشغول به کار می باشند که 500 نفر در روز و 150 نفر در شب کار می کنند، اگر ساخت این پروژه به اتمام برسد 1000 نفر در این مجموعه که شامل هتل، مجموعه ورزشی، اسکله، پارکینگ طبقاتی، مسکونی وتجاری می باشد مشغول به کار خواهند شد.

 انتظار دارم دولت از این پروژه ملی حمایت کند تصمیم دارم اگر از این پروژه حمایت شود، این پروژه را بصورت زنجیره ای در ده استان مهم کشور راه اندازی نمایم.
مجتمع عظیم تجاری، مسکونی، توریستی، ورزشی، و تفریحی هتل 5 ستاره دولوکس بین المللی قو در زمینی به مساحت 43 هزار و 263 متر مربع و با زیر بنای مفید 173 هزار متر مربع به شرح زیر در حال احداث می باشد.
- مجتمع مسکونی نگین پویا: این مجموعه شامل برجهای دوقلوی 25 طبقه که دارای 300 واحد آپارتمان مسکونی بسیار شیک و مدرن می باشد.
- مجتمع تجاری نگین پوریا: این مجموعه در سه طبقه با ورودی مجزا از بخش مسکونی در حال احداث می باشد.
- هتل 5 ستاره دولوکس بین المللی: در 35 طبقه شامل 337 اتاق فوق العاده لوکس با تجهیزات کامل رفاهی و 14 عدد رویال سوئیت استثنائی می باشد.
امکانات ویژه برجهای مسکونی، تجاری و هتل
1- نور پردازی فضاهای داخل برای اولین بار در کشور توسط شرکت SSF فرانسوی در حال اجرا می باشد که از LEDهای Transparent , RGB تشکیل یافته است که کل سقف تجاری را پوشش می دهد.
2- نورپردازی نمای خارجی از پروژکتورهای 3 بعدی استفاده شده که قادر به ساخت تصاویر 3 بعدی در فضا و روی ساختمان می باشد، استفاده از لیزر بر بام، ساختمان را از فاصله 50 کیلومتری مشخص می نماید.
3- در قسمت های مختلف پروژه 31 دستگاه آسانسور موجود می باشد، که 4 دستگاه دارای کابین طلای اصل   می باشد.
4- پیش بینی ساحل بی نظیر برای هموطنان عزیز که شامل پارک آبی، شهربازی، رستوران آکواریوم و... می باشد.
5- 3 باند فرود هلی کوپتر بر روی هتل و برجهای مسکونی همراه با 3 خلبان و هلی کوپتر و امکان استفاده برای ساکنین در صورت تقاضا.
6- استفاده از سنگهای وارادتی (سانتا سیسیلیا) برزیل در مجتمع مسکونی و تجاری.



7- آشپز خانه مجتمع مسکونی به صورت فول فرنیچر از نوع میله  یا بوش آلمان خواهد بود.

تأسیسات ویژه در نظر گرفته شده جهت بخش مسکونی و تجاری

1- بخش مسکونی و تجاری مجهز به سیستم BMS می باشند.
2- جهت تهویه مطبوع واحدهای مسکونی از سیستم VRV ساخت کارخانه دایکین ( ژاپن و بلژیک) استفاده شده است به طوری  که با کنترل از راه دور امکان روشن و خاموش کردن آنها وجود دارد.
3- جهت تهویه مطبوع بخش تجاری از سیستم فن کویل و هوا ساز استفاده شده است و چیلرهای بخش تجاری ساخت کارخانه مک کوی ایتالیا و از نوع هوا خنک (air cooled) می باشد.

طرح ویژه بازدید از پروزه - (۱۳۹۰/۱۲/۲۹)

بدینوسیه از کلیه مسافران گرامی که قصد گذراندن تعطیلات خود را در استان زیبا و سر سبز مازندران را دارند دعوت به عمل می آید تا از واحد های نمونه تجاری و مسکونی پروژه ملی و منحصر به فرد قو الماس خاورمیانه بازدید نمایند.

تاریخچه متل قو - (۱۳۹۰/۱۲/۲۹)

سلمانشهر نام جديدي است كه بعد از انقلاب اسلامي براي اين شهر انتخاب شده است در گذشته به اين شهر ساقي كلايه گفته مي شد و به دليل وجود متلي بنام قو در اين شهر آن را متل قو نيز مي شناختند در مجموع اين شهر شهري جديد است كه با شروع شهرك سازي در اوايل سال 1340 پا گرفت كه اولين شهرك در شهر بنام درياگوشه نام گذاري شده است. سلمانشهر در سال 1341داراي شهرداري شد و بدليل مجاورت با دريا و داشتن ساحل ماسه اي مناسب در سمت شمال و فاصله اندك بين كوه و دريا و جنگل زيبا در سمت جنوب نقشي تفرجگاهي قوي دارد. سمانشهر با 9 كيلومتر طول و 7 كيلومتر عرض كه عرض آن از كنار ساحل دريا آغاز و تا دامنه البرز و نزديكي غار استثنايي بنام غار دانيال وسعت دارد . سلمانشهردر 30 كيلومتري شرق تنكابن در مسير ارتباطي تنكابن به چالوس واقع شده است . وجود درياي خزر در تمامي نواحي شمالي شهر و ارتفاعات ييلاقي و دامنه زيباي البرز در نواحي جنوبي شهر ، جذابيت اين منطقه را دو چندان كرده است.


 

درباره فرش عظیم زاده

 

اینجانب احد عظیم زاده اسفنجانی در سال 1336 در روستای اسفنجان از توابع اسکو در تبریز چشم به جهان گشودم. در سن هفت سالگی در کلاس اول ابتدایی ثبت نام نموده و وارد مدرسه شدم اما متاسفانه در این زمان پدرم را از دست دادم و عدم وجود امکانات مالی اجازه تحصیل را بمن نداد و با وجود سن کمی که داشتم روزها را پشت دار قالی نشسته و شبها درس میخواندم.


 

در سن 14 سالگی شروع به خرید و فروش قالیهای سایز کوچک نظیر ذرع ونیم و قالیچه در محدوده اسفنجان و اسکو نمودم و با مداومت در اینکار توانستم در 18سالگی یک چهارم از مغازه ای را در تبریز، پاساژ آریا خریداری نمایم. در این زمان به خدمت نظام فراخوانده شده و شامل معافیت خدمت زیر پرچم شدم. با عشق فراوانی که به فرش و فرشبافی داشتم تصمیم گرفتم بازاریابی گسترده ای در این زمینه بعمل آورم. لذا عازم کشور آلمان شدم تا اطلاعاتی در این زمینه بدست آورم.

در آنجا شنیدم افراد ثروتمند از سراسر جهان به کشور سوئیس، ژنو مسافرت میکنند و فرش های نفیس را از آنجا خریداری مینمایند. با وجودیکه هیچ آشنایی به زبان خارجی نداشتم به ژنو سفر نمودم و با دستاوردهای مفیدی از این سفر به ایران بازگشته بافت فرشهای دایره را اختراع نمودم. این نوع بافت تحول عظیمی در صنعت قالیبافی ایران بود. دو کارخانه قالیبافی یکی در اسفنجان و دیگری در تبریز خیابان ابوریحان تاسیس نموده و قالیهای گرد در سایزهای بزرگ از 4*4 الی 10*10 تولید نمودم. در این زمان تعداد کارگران ایندو کارخانه به 300 نفر در دو شیفت رسیده بود ولی من باز هم اقناع نبودم و احساس میکردم بازهم باید تلاش نمود.
مجددا عازم کشورهای اروپایی شده و تحقیقات وسیعی در مورد علایق هریک از کشورها درباره سایز، طرح و رنگ قالیهای ایرانی آغاز نمودم. نتایج بدست آمده بسیار جالب توجه و مفید بود. به ایران بازگشتم و در بازار بزرگ تهران در سرای وزیر مغازه و انباری خریداری نمودم و سعی نمودم قالیها را منطبق بر اطلاعات جهانی بدست آمده تولید و صادر نمایم.

با نظر لطف و مرحمت خداوند، در سال 1380 از کشور انگلستان طی مراسمی بعنوان بهترین تولیدکننده فرشهای دستبافت ایرانی تندیس طلایی بین المللی کیفیت، مدیریت و پشتکاری را دریافت نمودم. یکسال بعد با تلاش و پشتکار فراوان یک نمایشگاه دائمی فرشهای اعلا تبریز در خیابان پاسداران افتتاح نمودم که بزرگترین و کاملترین مجموعه فرش دستبافت در ایران بشمار میرود. حدود شش ماه قبل نیز از کشور امریکا، نیویورک موفق به دریافت تندیس پلاتین گشته و موفق ترین تاجر جهانی در این زمینه شناخته شدم. اینجانب این دو موفقیت بزرگ را نتیجه پشتکار، مدیریت و برنامه ریزی منظم، تامین نظرات مشتری، ارائه خدمات پس از فروش و نیز حرکت در مسیر استانداردهای بین المللی دانسته و آنها را افتخاری ملی-فرهنگی برای کشورمان و صنعت فرش ایران میدانم.


خداوند بهترین یاور و یاری رسان من بوده و بدین جهت هر انسانی میتواند با عنایت و لطف پروردگار و تلاش و کوشش همت خود به هدف قبولی برسد. صداقت و راستگویی، پشتکار در کار، همچنین ممارست و پیگیری در کارها باعث موفقیت در کار تجارت میباشد. برنامه ریزی و مدیریت صحیح پایه و ستون موفقیت در هر کاری میباشد. نکته دیگری که در تجارت فرش بسیار موثر میباشد وفاداری به مشتری ، مردم داری و خدمات پس از فروش آن میباشد.

در عرصه تجارت فرش همکاری و توانایی ارائه سرویس دهی خوب به مشتری از مهمترین عوامل موفقیت است. بنده با سابقه حضور بیش از 20 سال در نمایشگاهای خارج از کشور و 11 سال متوالی حضور موفق در نمایشگاههای بین المللی تهران سعی و کوشش بسیار در اعتلای فرش ایران داشته ام و افتخارات این دو تندیس بین المللی را به ملت شریف ایران تقدیم مینمایم و اعلام میدارم از تلاش در راه ارتقاء ارزش والای صنعت فرش ایرانی و ارائه اطلاعات و تقاضای بازارهای جهانی به قشر بافنده و زحمتکش از هیچ کوششی فروگذار ننمایم.


 

همچنین وظیفه خود میدانم در اینجا از وزارت بازرگانی، اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران و بافندگان محترم سپاسگزاری نمایم و از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارم تا از این صنعت ریشه دار فرهنگی و هنری حمایتی در خور آن گردد. همچنین از وزارت محترم بازرگانی تقاضامندیم در این زمینه پیشقدم گردد. فرش یک هنر- صنعت اصیل ایرانی است که در صورتی که دولت وسایل و امکانات موردنیاز دست اندرکاران این بخش را فراهم کند قطعا آینده روشن و امیدبخشی در تامین اشتغال موردنیاز کشور و صدور هنر اصیل ایرانی اسلامی و درآمد ارزی را در پی خواهد داشت.

در حال حاضر بطور مستقیم بیش از 10 میلیون نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم در بخشهای مختلف این هنر – صنعت فعالیت دارند و از این طریق امرار معاش میکنند. مهمترین درخواست این جمعیت عظیم برای نجات فرش کشور اعلام هرچه سریعتر یک متولی مشخص که ترجیحا باید وزارت بازرگانی در این زمینه مسئول شناخته شود با توجه به تجربه هایی که این بخش از دولت دارد و تداوم وضعیت حاکم فعلی زیان جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد میکند و ضمن اینکه دولت و نهادهای دولتی و شبه دولتی تحت هیچ شرایط نباید مجاز به دخالت در امر تولید و صادرات فرش باشند و متولی واحد فرش کشور نیز تنها باید به عنوان سیاستگذار و ناظر از نقشه ها طرح ها و آثار ماندگار موجود کشور پاسداری و حراست کند و توجه ویژه ای در امر آموزش و اطلاع رسانی به فعالان این بخش متمرکز شود و در امر تولید تولید و صادرات دخالت نکند.

همچنین حمایت دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنعت بسیار مهم میباشد و گسترش و ارتقا آن منوط به اطلاع رسانی گسترده رسانه های عمومی-تبلیغاتی اعم از رادیو و تلویزیون است.

در پایان از وزارت بازرگانی ، مرکز توسعه صادرات ، اتحادیه صادرکنندگان،-اتحادیه فرش دستباف و تمامی بافندگان و طراحان و زحمت کشان فرش ایران‌ و همکاران محترم در بازار فرش تهران و تبریز و همچنین اتحادیه فرش تبریز سپاس فراوان دارم و امید است با مشارکت بیشتر عوامل ذیربط وضعیت کنونی فرش دستباف ایران در بازارهای بین المللی در موقعیت و وضعیت بهتری قرار گیرد.


 

 

در پایان , متن گفت وگو با احد عظیم زاده را بخوانید.
    
آقای عظیم زاده! چند سالی است كه بحران فرش دستباف ایران را به گردن مدیریت غیرعلمی در داخل و فرصت طلبی رقبا در خارج می اندازند. واقعا از نظر جنابعالی چرا تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی با آن قدمت و اصالت و ابهت به این حال و روز افتاده كه قدرت رقابت با تولیدات باسمه ای پاكستان را هم از دست داده است؟


    
پیش از انقلاب 68درصد بازار های جهانی فرش در اختیار ایران بود. در حال حاضر سهم كشورمان از این بازار 22درصد است.
    
به نظر من تولید فرش دستباف نه تنها افت نكرده، بلكه به لحاظ كمیت و كیفیت رشد هم داشته است. اما چرا برخی كشور ها با سابقه صدسال تولید فرش دستباف، گوی رقابت را از ایران كه سابقه ای 3هزار ساله دارد، ربوده اند؟ این روند چند دلیل دارد كه یكی از آن دلایل، فرصت طلبی رقبای خارجی است. از این نكته غافل نباشیم كه فرش تولیدی رقبای ما هنوز در بازار های جهانی امتحان پس نداده است. همه می دانند كه فرش دستباف ایرانی اعتبار جهانی دارد. در موزه های مشهور دنیا، هر قطعه فرش ایرانی از 5 تا 30میلیون دلار قیمت دارد. بنابراین از برلیان، مرغوب تر و گران تر است. اما آیا بازاریابی های ما كه عمدتا از سوی كارشناسان دولتی صورت می گیرد، حرفه ای و جامع است؟ من می گویم نه. چون كارشناسان دولتی، تجربه این كار را ندارند. چیز هایی در دانشگاه خوانده اند كه بعضا با واقعیت ها تناسب ندارد. نه اطلاعات كامل در زمینه فرش ایران دارند و نه بازار ها را به خوبی می شناسند. در نتیجه برخی اوقات فقط پیشنهاد های غلط می دهند و به این صنعت ملی آسیب هم می رسانند. بافندگان فرش با خون جگر تولید می كنند اما چون پای عرضه می لنگد نه آنها منتفع می شوند نه صادركنندگان.



    
حدود 2میلیون و 400هزار نفر بافنده فرش داریم كه یكی یكی دارند میدان را خالی می كنند و احتمالا برای كاریابی یا باید به سوی میادین پارس جنوبی بروند یا در حالت دیگر، به اعتیاد پناه ببرند. آیا این بازی با اقتصاد كشور نیست.
    
اما دولت مدعی است كه از این صنعت حمایت می كند. مراكز مختلفی هم به همین منظور تاسیس شده حتی اخیرا طرح تبلیغات ماهواره ای فرش از طریق كانال های پربیننده خارجی مطرح گردیده و ظاهرا اعتبار كلانی هم به آن اختصاص داده شده است.
    
دولت چگونه حمایت می كند؟ تلویزیون ملی كشور كه باید رسانه اصلی تبلیغات صنعت ملی فرش باشد، چه كار كرده است؟ 
معاون سابق سازمان توسعه تجارت، دو سال پیش رسما اعلام كرد كه این سازمان 50درصد تبلیغات برون مرزی فرش ایران را از طریق شبكه «جام جم» تقبل می كند. شركت فرش عظیم زاده در سال 1384، بیش از یك میلیارد و دویست میلیون تومان (بله تومان، نه ریال!) به تبلیغ داخلی فرش دستباف اختصاص داد. این كاری بود كه خودم برحسب ضرورت برای شناخت این صنعت انجام دادم و انتظار یارانه هم از دولت نداشتم. اما از سوی دیگر، طبق صورتحساب صدا و سیما، در همان سال 780میلیون تومان تبلیغات برون مرزی داشته ام كه علی الظاهر نصف آن را باید سازمان توسعه تجارت تقبل می كرد. اما از شما چه پنهان كه بعد از هشت ماه دوندگی و گرفتاری های بوروكراسی اداری، قرار شد این سازمان فقط پرداخت 10درصد مبلغ كل صورتحساب «جام جم» را تقبل كند. یعنی 180میلیون تومان! خلاصه از این رقم هم 30میلیون تومان قرار است به صورت علی الحساب پرداخت شود و مابقی به بودجه سال آینده واگذار شده است كه البته هنوز هیچ چیز معلوم نیست. آیا این است حمایت های دولتی؟ من تا كی می توانم از جیبم هزینه های هنگفت تبلیغات فرش ایرانی را بپردازم؟ حتی اگر دولت 50درصد هزینه تبلیغات را هم بپردازد باز بودجه تبلیغات داخلی و خارجی شركت فرش عظیم زاده، بیش از یك میلیارد و 600میلیون تومان در سال 84 بوده است كه فكر نمی كنم خود دولت هم این مقدار برای تبلیغ فرش ایرانی هزینه كرده باشد.



    
آیا این فرصت به شما داده شده كه مستقیما درباره مسائل كار خود با مدیران ارشد وزارتخانه ارتباط برقرار كنید. شاید آنها واقعا از این ماجرا خبر ندارند.
خیر. تا به حال حتی یك جلسه رسمی در این خصوص برگزار نشده. الان چهار ماه است كه تقاضای ملاقات با وزیر بازرگانی كرده ام اما هنوز موفق به دیدار ایشان نشده ام. من یك بازرگان موفق هستم و باید در وزارتخانه بازرگانی به رویم باز باشد، اما این طور نیست.
    
برگردیم به این نكته مهم كه می گویند رقبا طرح های فرش ایرانی را سرقت كرده اند و با كپی از روی آنها، محصولات خود را به نام ایران صادر می كنند. آیا واقعا چنین است؟
بله، باید از مدت ها پیش، برای فرش ایرانی شناسنامه صادر می شد. ما در شركت فرش عظیم زاده این كار را كرده ایم و فرش را با شناسنامه اش كه حكم پاسپورت را دارد، صادر می كنیم. دكتر میركاظمی، وزیر محترم بازرگانی از این ایده ما استقبال كرد و آن را ستود. با این وصف، دیگر نمی شود در بازار جهانی تقلب كرد.

در زمینه برگزاری نمایشگاه ها چه نظری دارید. آیا ساختار دولتی نمایشگاه در ایران، مقتضیات جهانی را دارد؟
شركت سهامی فرش ایران كه برگزار كننده اصلی نمایشگاه های تخصصی فرش در كشورمان است با این مقوله بیگانه است. نمایشگاهی كه پارسال در تهران برگزار شد واقعا جای تاسف داشت و مایه آبروریزی بود، اگر این شركت نمی تواند مجری نمایشگاهی خوبی باشد بهتر است از خیر آن بگذرد. متری 20هزار تومان سود می برند كه چی؟ این حمایت از صادركننده نیست. ظلم آشكار به او است. خدمات فاقد كیفیت به صادركنندگان و مهمانان خارجی هم حكایتی دیگر دارد كه مثل روز روشن است. سالن ها گرم است، كولر كار نمی كند، آسفالت و چمن محوطه های نمایشگاه درب و داغان است و… چرا در نمایشگاه های خارج از كشور همه چیز مرتب و منظم است و بهترین خدمات را به مهمانان و بازدیدكنندگان می دهند؟ به هرحال آنها می دانند كه با برپا كردن چند غرفه، نمایشگاه برگزار نمی شود.
    
یك سوال دیگر، باتوجه به تجربه دیدار شما از نمایشگاه های خارجی و تعامل نزدیك با بازارهای جهانی بیشترین استقبال خریداران از كدام نوع فرش دستباف ایرانی صورت می گیرد؟
فرش تبریز. نه اینكه فكر كنید چون خودم تبریزی هستم، این ادعا رادارم. واقعیت همین است. فرش تبریز از نظر طراحی و رنگ آمیزی بسیار متنوع و خلاقانه است. فرش نائینی سال ها است كه فقط پنج ، شش رنگ دارد. فرش اصفهان هم قبل از انقلاب، وضعیت بهتری داشت اما حالا افت كرده چون تنوع ندارد. جاهای دیگر هم، همین طور، متاسفانه تنوع تولید از بین رفته است.
    
گران ترین فرشی كه تا به حال به مشتریان خارجی فروخته اید چقدر ارزش داشته؟
درست یادم نیست. من فرش یك میلیون تومانی فروخته ام. 200میلیون تومانی هم فروخته ام...
    
چندتا فروشگاه در ایران و خارج دارید؟
در تهران 2 فروشگاه بزرگ فرش دارم.
در توكیو هم انبار فرش دارم، در همین فروشگاه (جام جم) مرغوب ترین فرش ها و تابلوهای دستباف ایران را می توانید ببینید.
    
در بازارهای داخلی اوضاع چگونه است، فرش های نفیس چگونه قیمت گذاری می شوند، آیا معیار حرفه ای وجود دارد؟
در فروشگاه من همه فرش ها كدگذاری شده اند و قیمت های كارشناسی شده و مشخص دارند. طبق خرید، با سود منصفانه قیمت گذاری كرده ایم. تخفیف هم می دهیم، هم به مشتریان خارجی، هم به خریداران داخلی، یك مساله این است كه قیمت فرش دستباف در بازار داخلی فقط تابع اراده فروشنده است. خارجی ها بارها به من گفته اند مثلا در فلان بازار، چون دیدند خارجی هستیم، قیمت ها را بالا بردند. درحالی كه نباید این طور باشد. دلال ها، كمیسیون می گیرند و قیمت ها را بالا می برند.
    
شما خودتان این همه فرش های نفیس را از كجا خریداری می كنید؟
از جاهای مختلف. عمدتا از بازار تبریز. هر وقت به بازار تبریز می روم مثل این است كه زلزله آمده باشد. سه، چهارمیلیارد تومان فرش می خرم و آن بازار را تكان می دهم.



    
چند تاجر فرش در ایران این قدر قدرت خرید دارند؟ 
خودم هم كارخانه دارم كه 700كارگر و بافنده در آنجا كار می كنند. سال گذشته می خواستم با این صنعت خداحافظی كنم اما بعد به این نتیجه رسیدم كه فقط «پول» كافی نیست. انسان آن است كه مثل درخت سایه داشته باشد.
    
از خودتان بگویید و اینكه چه شد كه تاجر فرش شدید آن هم به قول خودتان، موفق ترین تاجر فرش در دنیا.
زادگاه من روستای اسفنجان است در 20كیلومتری تبریز. هفت ساله بودم كه پدرم را از دست دادم و همین مصیبت باعث شد كه از پشت میز كلاس اول، یكراست بروم پشت دار قالی. هفت سال فرش بافتم. با فقر و رنج زیاد زندگی كردم و خرج و مخارج خانواده ام را تامین كردم. شب ها درس می خواندم و روزها كار می كردم. از چهارده سالگی به بعد، شدم فروشنده سیار فرش. از فروش هر فرش دستباف یك تومان دستم می آمد تا بعدها كه انقلاب شد و رفتم سربازی. از خدمت نظام كه برگشتم، چند سفر خارجه رفتم و توانستم مشتریانی قابل اطمینان دست وپا كنم و این آغاز فعالیت تجاری من بود. تا بعد كه یك كارخانه در اسفنجان و یكی هم در تبریز راه اندازی كردم.
    
سرمایه را از كجا آوردید؟
خودم 20هزار تومان سرمایه داشتم. 20هزار تومان هم از یكی از بستگانم قرض كردم، 60هزار تومان هم وام بانكی گرفتم. خلاصه، ریسك كردم. من آدمی ریسك باز هستم، ریسك تجارت می كنم. به پیشنهاد یك مشتری خارجی برای اولین بار در ایران شروع كردم به تولید فرش گرد دستباف تا اینكه پایم به كشورهای اروپایی باز شد و شدم تاجر فرش. اگر آمار دقیق صادرات را اعلام كنند و پیمان فروش ها و دلال ها، خودشان را به عنوان صادركننده، جا نزنند، آن وقت معلوم می شود كه صادركننده نمونه كشوری در زمینه فرش دستباف چه كسی است.
    
در سال 84 حدود 400میلیون دلار فرش به خارج صادر شده، سهم شركت فرش عظیم زاده از این میزان صادرات چه قدر بوده است؟
5میلیون و 840هزاردلار.آمار صادرات صادركننده نمونه كشوری در سال 1384، بیش از 8میلیون دلار بوده كه یك رقم غیرواقعی است چون همین صادركننده در سال 82، 2میلیون دلار فرش صادر كرده بود. آیا جای تعجب ندارد كه با وجود بحران صادرات فرش در سال 84، یك صادركننده 8میلیون دلار صادرات داشته است. این رشد 400درصدی چگونه بررسی شده؟ آیا جز این بوده كه از طریق پیمان فروشی، به این رقم نائل شده اند؟
    
ضمن اینكه من ارزیابی های گمرك را دقیق نمی دانم بنابراین این آماری كه اعلام می شود جای سوال دارد و صادرات واقعی را نشان نمی دهد.

 

 

تماس با جناب عظیم زاده

دفتر مرکزی:  تهران، خیابان ولی عصر، خیابان فرشته، بعد از کوهیار، پلاک 71

تلفن: 8 الی 22015476 - 021
فکس: 22041478 – 021
پست الکترونیک: Info@Medghoo.com 


پروژه: مازندران، سلمانشهر، بلوار شهرداری، (متل قو سابق)

تلفن: 4820102 – 0192       4833008 – 0192
فکس: 4820103 - 0192

 

Share this post